Tuesday, November 9, 2010

anak-anak zaman sekarang....

salam semua....
misz tak nak cerita tentang pasangan kali nie....
misz nak cerita tentang anak-anak dan ibubapa....
terus terang misz nak bertanya terutama yang dah berkahwin dan mempunyai anak....
macam mana yer korang semua jaga dan didik anak-anak??
masih menggunakan cara zaman kita dahulu or dah bertukar???
kan cara kita dahulu lebih kepada "keganasan"....
huhuhuhuhu...
macam mana ek misz nak terangkan yer....
orang cakap straight la kan.....
masih boleh gunakan ke cara tue pada zaman sekarang???
hurm....
rasa misz la kan mungkin der sesetengah kita boleh guna cara tersebut tetapi mengikut masa-masa yang kita rasa mungkin cara tersebut boleh digunakan pada masa tersebut....
anak-anak zaman sekarang bukan nyer seperti zaman kita dahulu.....
pada zaman yang penuh dengan teknologi canggih dan serba moden nie mungkin kita patut "tukar selera" cara mendidik anak-anak kita.....
contohnya la kan....
sekiranya berkomunikasi dengan anak-anak...
jangan la terlampau "kasar" or "bahasa badan" yang boleh membuatkan anak berfikir bahawa ibubapa diorang nie "tak sayang" kat diorang....
cuba berlembut sedikit....
lebih orang cakap pikat anak kita nie...
belai jiwa diorang... 
cuba selami hati diorang...
cuba memahami apa kehendak dan kemahuan mereka sebenarnya... 
tetapi jangan sampai diorang pijak kepala kita lak....
misz mengaku antara semua anak-anak mesti ada sorang yang kita sayang lebih daripada yang lain....
kalu boleh jangan tunjuk kasih sayang tersebut kepada anak-anak yang lain....
terguris hati diorang dan mungkin diorang akan memikirkan bahawa "aku nie tak penting or anak terbuang"....
please....
kita sebagai ibubapa kalu bole jangan buat anak kita pikir macam tue....
nanti anak tersebut akan memberontak dan sentiasa melahirkan rasa tidak puas ati pada semua tindakan yang kita lakukan walaupun sebenarnya tindakan tersebut untuk kebaikkan dirinya....
hurm....
jadi ape pendapat korang semua???

p/s : der sebab napa dibincangkan perkara tersebut....kenangan lama....... 

2 comments:

I.Hazwani said...

selalu rasa mcm tak disayangi T.T

kakyong said...

cabaran mendidik & mengasuh anak2 skrg ni sgt hebat...
x leh ikut cara dulu, yg suka guna hukuman.. salah skit rotan, cubit, pukul... ibu ayah kena sekali belajor skil keibubapaan ni.. ;)

kakyong pun masoh lagi belajar trial n error dlm mendidik anak2 sambil ambil apa yg baik utk panduan..

http://www.kakyong.com